Wanneer: 18 september 2022 - 13 november 2022Vol

Nieuwsgierige kinderen kunnen dit najaar in het Westfries Museum in Hoorn terecht voor de allereerste collegereeks van de MuseumJeugdUniversiteit. De collegereeks gaat over lucht, wolken en wind en sluit mooi aan bij de tentoonstelling 'Hoge Luchten', met schilderijen van het Rijksmuseum Amsterdam. In het eerste college leert een wetenschappelijk onderzoeker bij het KNMI je alles over de wind, waarom waait de wind? Waarom waait het op de ene plaats hard en op de andere plaats helemaal niet? De keer erna vertelt een meteoroloog je hoe je het weer kunt voorspellen aan de hand van wolken en wat luchten op (oude) schilderijen ons zeggen! In het laatste college ga je samen met een filosoof samen hardop nadenken vanuit de lucht. Hoe hoog kun jij denken? Stel je eens voor dat je hoog in de lucht zou vliegen als een vogel...